Rozbor reklamy
Obsah reklamy
Reklama nám ukazuje příběh matky, otce a jejich dcery, což můžu usoudit z oblečení, ve kterém je miminko oblečeno, barvy jsou typické pro holčičku, ale o pohlaví v tomhle případě nejde. Příběh začíná tím, že pár nasedá do auta, otec se rozhodl, že se ujme řízení, a tak si sedne přímo za volant. Matka jde s holčičkou dozadu, otec se otočí na matku a zeptá se ji, jestli nedá jejich dceru do sedačky. Ta mu odpoví, že není třeba, že jedou jen kousek a tudíž z jejího chování uvozuji, že si myslí, že žádné nebezpečí jejich dcerce nehrozí. Poté co vyjedou a otec se pořádně nerozhlédne, málem do nich narazí auto. Otec, aby se vyhnul kolizi s automobilem, strhne volant a narazí do zdi. Dále vidíme, jak miminko ve zpomaleném záběru letí na přední sklo a utrpí zranění, což soudím z krve přímo za ním na prasklém skle, holčička natahuje ručičku ke svému tatínkovi, který ji pozoruje a také natahuje ruku a je zřejmé, že by posledních pár vteřin ve svém životě změnil. V dalším záběru vidíme ženu, právě tu matku toho dítěte, jak se houpe na židli v pokoji, který se určitě nachází na oddělení psychiatrie, jak můžu usoudit ze strohého vybavení pokoje a v ruce drží zamotané prostěradlo v náznaku chovajícího dítěte. Právě z tohoto záběru se domnívám, že dítě zemřelo a žena se z toho zbláznila, hlavním viníkem byly určitě její myšlenky na to, že kdyby dítě bylo v sedačce, mělo by šanci na přežití.
Bezpochyby hlavním sdělením reklamy je myšlenka, že když sedneme za volant, máme zodpovědnost za děti. Stejně jako všechny ostatní reklamy od BESIPu tato používá motiv strachu, ze kterého získáváme pocit, že prevence je nejlepší řešení. Že by jsme si vždy měli pořádně rozmyslet, v jakém stavu nasedáme do auta, a jak by jsme se v něm měli chovat.
Cílová skupina
Reklama určitě oslovuje lidi bez rozdílu pohlaví, kteří vlastní řidičský průkaz a aktivně jezdí, tedy bezpochyby osoby starší 18-ti let, ale je určená i pro osoby mladší, které většinou do této fáze někdy dospějí. Majetkové poměry u této reklamy nejsou důležité.
Tuto reklamu bych určitě zařadila před a po filmech, které obsahují kaskadérské kousky, nadsázku za volantem apod. Mladým lidem se často zalíbí filmy, které obsahují nějakou akci za volantem a často si to i chtějí vyzkoušet na vlastní kůži, aby pocítili vzrušení a adrenalin, které prožívají hrdinové ve filmu. Navíc často vidí, že vše dopadne dobře, což ale realita už není.
Přesvědčovací techniky
Reklama se nás snaží přesvědčit hlavně motivem strachu, že by jsme si měli nejprve rozmyslet, co uděláme a až pak to udělat, znát a nepodceňovat rizika za své činy a jejich odpovědnost. Uvědomit si, že některé následky a to zejména smrt nelze vzít zpátky a toho by jsme si měli být všichni vědomi.
Myslím, že žádná vedlejší myšlenka této reklamy není sdělena. Hlavní myšlenka je, že dítě by nemělo zaplatit často i tu nejhorší cenu za naši nerozvážnost a nezodpovědnost.
Hodnoty
Životní styl v reklamě je prezentován jako nezodpovědný, vidíme, že matka neusadí své dítě do sedačky i přesto, že mají ujet jen pár metrů, není to ale vina jenom matky i otec by měl mít zodpovědnost a nepodvolit se rozhodnutí matky, nedat dítě do sedačky.
Reklama dle mého úsudku neobsahuje žádné stereotypy.
Obrazy a hudba
Hudba je mírně depresivní, což se ale pro tuto reklamu skvěle hodí. Velmi dobře podkreslí kritické momenty v reklamě. Zpomalené efekty, čímž myslím holčičku, jak vyletí ženě z náruče a letí přímo na přední sklo a v důsledku toho holčička umírá, jsou dle mého názoru, také velmi efektivní. Na konci můžeme slyšet komentář, který nás má přesvědčit, že prevence je v tomdle případě nejlepší, a proto bychom se o své dítě před tím než vyrazíme, ať už jen přeparkovat nebo i na výlet, měli řádně pečovat a zajistit, aby rizika při možné nehodě byly co nejnižší. Reklama spolu s hudbou svědčí o nezodpovědnosti jedné rodiny, která díky tomu přijde o nejmenšího člena rodiny.